Kiedy najefektywniej zmieniać biegi

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • jare44
    Classic
    • 2011
    • 19

    Kiedy najefektywniej zmieniać biegi

    co do jakości Oleji ... Ktoś tutaj zrobił analizę FUSCHA ,który miał być taki zajebisty a okazał się raczej średnich lotów olejem ... wiec nie opowiadajcie bajek ze producenci tak bardzo się starają by Olej był tak znowu najlepszych lotów,...Olej ma się sprzedawać ... to jest zwykły towar, jak każdy inny ...Im taniej zrobiony drożnej sprzedany tym lepiej . Castrol i Mobil sa tego przykładem,. zresztą Fush także .. a to akurat zostało potwierdzone Analizą ...

    jesli chodzi o produkty L. M. ja specjalnie nie mam wielkiego doświadczenia , ale to czego używałem działało bardzo dobrze ... wiec dlaczego mam nie ufać i dopatrywać się czegoś złego ...
  • Karql
    L&K
    • 2010
    • 1124

    #2
    Kiedy najefektywniej zmieniać biegi

    Cześć wszystkim :twisted:

    Naszło mnie dzisiaj, żeby w końcu dokładnie przeanalizować swój wykres. Mowa o:

    Topic: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=43030

    Nie chce za dużo wchodzić w teorię, ale auto przyśpiesza najlepiej, kiedy ma największy moment obrotowy - oczywiście na danym biegu. Moment działający na koła obliczamy jako iloczyn momentu i przełożenia na danym biegu. Czyli najlepiej zmienić bieg, kiedy moment na biegu, który aktualnie jest wrzucony jest taki sam jaki będzie na biegu, który wrzucimy.

    Wykres mam, przełożenia mojej skrzyni wziąłem stąd: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...t=1458&start=0

    Zamieszczone przez BioBogon
    Na podstawie książki Cedrycha i Schwarza, dane dla 1,9 81kW TDI przed liftingiem AHF skrzynia 02J-DEA lub 02J-EBF:
    I - 3,78
    II- 2,06
    III - 1,35
    IV - 0,97
    V - 0,77
    wsteczny - 3,6
    przekładnia główna - 3,389
    Zrobiłem sobie excela:
    http://dl.dropbox.com/u/2867108/ocp/...20momentu.xlsm - excel 2007
    http://dl.dropbox.com/u/2867108/ocp/...%20momentu.xls - excel 97-2003

    Makr się nie bójcie, bo jest tam tylko funkcja do interpolacji :twisted:

    Szybkie objaśnienie. Pierwsze parametry to przełożenia skrzyni biegów. Następne wartości odczytane z wykresu. Ta duża to obroty i moment na poszczególnych biegach. Są takie schodki, żeby od było razu widać jakie będą wartości po zmianie biegu

    Wartości dla momentów innych niż te spisane z wykresu obliczane są poprzez interpolację liniową. http://pl.wikipedia.org/wiki/Interpolacja_liniowa Do takiego wykresu spokojnie wystarcza.

    Wszystko pięknie, ładnie, ale coś mi się wyniki nie podobają. Wychodzi z nich, że na każdym biegu musiałbym kręcić do odcięcia...

    Chciałbym z tym dojść do ładu i w przyszłości zrobić narzędzie w formie strony www, do którego właśnie podawało by się tylko przełożenia i wartości wykresu, a ono by samo obliczało najbardziej optymalne obroty do zmiany biegu, bo jeszcze się z czymś takim nie spotkałem.

    Stąd pytanie do ekspertów, jest tutaj jakiś błąd czy po prostu mój typ tak ma :twisted:
    Obroty mi troszkę nie pasują, albo mi się wydaje.
    Obliczam je ze wzoru: [obroty na danym biegu] * ([przełożenie następnego biegu] / [przełożenie aktualnego biegu]), inaczej się nie da...

    Chyba, że przełożenia są skopane, albo ja popełniłem jeszcze inny błąd w rozumowaniu

    Zachęcam do dyskusji i pozdrawiam
    Było: 117,5KM / 238,9 Nm
    Jest: 144 KM / 301,4 Nm by CompSport

    -> MOJA SKODA <-

    Komentarz

    • seba210
      Ambiente
      • 2011
      • 233

      #3
      Re: Kiedy najefektywniej zmieniać biegi

      Zamieszczone przez Karql
      Nie chce za dużo wchodzić w teorię, ale auto przyśpiesza najlepiej, kiedy ma największy moment obrotowy - oczywiście na danym biegu.
      Auto najlepiej przyspiesza, kiedy silnik generuje największą moc.
      Moc to ilość energii którą silnik jest w stanie wytworzyć w danej jednostce czasu. Do uzyskania przyspieszenia konieczna jest energia. Więc im więcej tej energii - tym szybciej auto przyspiesza.
      Czyli biegi powinieneś zmieniać w okolicach miejsca gdzie masz najwyższą moc na wykresie (moc na kołach, bo od pewnego momentu na wykresie pomimo tego że moc silnika delikatnie rośnie to szybciej rośnie moc strat)
      Moja 4x4 FL'ka

      Komentarz

      • krzysiek13
        L&K
        • 2010
        • 1155

        #4
        Karql, dobrze wyszło
        Zamieszczone przez seba210
        Czyli biegi powinieneś zmieniać w okolicach miejsca gdzie masz najwyższą moc na wykresie (moc na kołach, bo od pewnego momentu na wykresie pomimo tego że moc silnika delikatnie rośnie to szybciej rośnie moc strat)
        Dokładnie. Tak zmieniać, aby średnia moc na kołach podczas przyspieszania była jak najwyższa.
        Octavia

        Komentarz

        • Jark7
          Elegance
          S_OCP Member
          • 2008
          • 777

          #5
          Hej Karql, widzę że dociekliwy ścisłowiec z Ciebie, napracowałeś się trochę, choć powiem szczerze, że jak zastanowiłem się nad tym jak i kiedy ja zmieniam biegi to doszedłem do wniosku, że robię to wyłącznie "na czuja" w zależności od potzreb na drodze. I chyba już za późno żeby to zmieniać. To chyba wynika z XXX lat za kółkiem.
          Pozdrawiam i szacunek

          PS. a podpucha z 1/3 dobra :diabelski_usmiech
          Człowiek planuje, Bóg decyduje ...
          Jark7
          było 119/296 jest 143/328 by Aligator

          Komentarz

          • piramida
            RS
            • 2009
            • 12222
            • Superb III (3V3)

            #6
            Karql, jak by to stare wygi powiedziały, że samym moment się nie jezdzi

            Generalnie jezeli chcesz pokonać dany odcinek w najszybszym mozliwym czasie to trzeba kręcić silnik prawie do odcięcia bo wtedy masz największą moc, moment bardziej przydaję sie do elastycznosci przy niższych prędkosciach obrotowych silnika
            superb combi 2.0TSI 4x4 DSG L&K 393PS/509Nm stage 2 by CS
            http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...er=asc&start=0

            poprzednio octa 2.0tdi 260PS/500Nm http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=38983&start=0

            Komentarz

            • endryu
              RS
              • 2006
              • 3777
              • Octavia II combi (1Z5)
              • CAXA 1.4 TSI 122 KM

              #7
              Karql, zmieniaj biegi w zakresie 2000-2200 obr/min. Sprawdź w praktyce, bez wyliczeń. Spalanie masz dość duże. U mnie średnio ok. 5,8-6 l. I nie jeżdżę w kapeluszu
              Zobacz na spalanie Jark7, podobnie jak u mnie
              O I 1,9 TDI AHF < SLX > <1Z1Z (9910)> miłe wspomnienia
              O II FL < Ambition > <2G2G> powoli do przodu
              =================================================

              Komentarz

              • Karql
                L&K
                • 2010
                • 1124

                #8
                Eh Panowie zamiast pomóc to mętlik robicie :diabelski_usmiech

                Warto przeczytać ten artykuł: http://www.technikajazdy.info/techni...ment-obrotowy/ a w szczególności 338 komentarz Lishoo, który jest takim ugruntowaniem.

                Oprócz niego znalazłem jeszcze taki: http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html który potwierdził mi słuszność tego pierwszego. W nim były wzorki do jakich sam dochodziłem :twisted:

                Szybkie podsumowanie. Moc jest pochodną momentu. Np. jak robicie pomiar na hamowni to ona nie mierzy mocy, tylko moment obrotowy, a moc jest wyliczana z podobnego wzoru:

                moc = (moment obrotowy * obroty na minutę) / stała*
                * pewna stała w zależności w jakich jednostkach mamy moment obrotowy (niutono-metry, funto-stopy itp.) i w jakiej jednostce ma być wynik (km, kW itp.)

                Zamieszczone przez seba210
                Auto najlepiej przyspiesza, kiedy silnik generuje największą moc.
                Tutaj się nie mogę zgodzić. Przyśpieszenie jest wprost proporcjonalne do momentu obrotowego. Zrób sobie przykład empiryczny przyśpiesz samochodem kiedy masz maksymalny moment obrotowy, a później kiedy masz maksymalną moc.

                Zamieszczone przez seba210
                Moc to ilość energii którą silnik jest w stanie wytworzyć w danej jednostce czasu. Do uzyskania przyspieszenia konieczna jest energia.
                Moment obrotowy jest to ta właśnie Twoja energia. Nm jest to jednostka która mówi, że można podnieść ciężar 1N na ramieniu o długości 1m.

                Motoryzacja nieodzownie związana jest z silnikami spalinowymi napędzającymi samochody. Po latach doświadczeń, jako najbardziej odpowiednie, rynek zdominowały


                Zamieszczone przez seba210
                Czyli biegi powinieneś zmieniać w okolicach miejsca gdzie masz najwyższą moc na wykresie
                To nie jest do końca prawdą, ale często tak się mówi, bo to nie jest dalekie od ideału.

                Zamieszczone przez krzysiek13
                Dokładnie. Tak zmieniać, aby średnia moc na kołach podczas przyspieszania była jak najwyższa.
                Coś w tym jest, ale jak już to średni moment.

                Zamieszczone przez Jark7
                Hej Karql, widzę że dociekliwy ścisłowiec z Ciebie, napracowałeś się trochę, choć powiem szczerze, że jak zastanowiłem się nad tym jak i kiedy ja zmieniam biegi to doszedłem do wniosku, że robię to wyłącznie "na czuja" w zależności od potzreb na drodze. I chyba już za późno żeby to zmieniać. To chyba wynika z XXX lat za kółkiem.
                Pozdrawiam i szacunek
                Też tak robię, ale teraz chciałem to rozważyć z teoretycznego punktu widzenia, czy można to jeszcze robić lepiej :twisted:

                Zamieszczone przez piramida
                Karql, jak by to stare wygi powiedziały, że samym moment się nie jezdzi
                Ja to wiem Sama liczba Nm nam nic nie mówi... Najważniejsza jest znajomość przebiegu momentu. Drugim ważnym parametrem są przełożenia skrzyni biegów.
                To tak jak porównywać diesla i benzynę. Różnica max Nm przy podobnej budowie spora, ale charakterystyka przebiegu całkiem inna, do tego stosuje się inne przełożenia.

                Zamieszczone przez endryu
                Karql, zmieniaj biegi w zakresie 2000-2200 obr/min. Sprawdź w praktyce, bez wyliczeń. Spalanie masz dość duże. U mnie średnio ok. 5,8-6 l. I nie jeżdżę w kapeluszu
                Zobacz na spalanie Jark7, podobnie jak u mnie
                Hehehe ja poniżej 2k nie schodzę. Mam takie swoje przekonania:
                - nie zapiekają mi się łopatki
                - większe ciśnienie oleju czyli lepsze smarowanie
                - dwu mas tak nie dostaje w dupe

                No, ale nie o tym jest ten temat.

                Wracając wydaje mi się, że ten excel jest generalnie dobrze tylko zastanawiam się czy jeszcze trzeba coś w nim uwzględnić. Szczerze powiem, że ten temat dopiero dzisiaj zacząłem ogarniać, a już dość długo nosiłem się z takim zamiarem. Muszę bardziej pogrzebać w anglojęzycznej literaturze, może tam coś znajdę.
                Tak jak mówię, chciałbym udostępnić fajne narzędzie do którego w dwie min, wklepie się te dane i ono wszystko wyliczy, narysuje wykresiki i inne czary, ale nie zacznę tego robić jak nie mam pewności, że to jest dobrze :twisted: Chyba, że ktoś ma coś takiego to chętnie zobaczę.
                Było: 117,5KM / 238,9 Nm
                Jest: 144 KM / 301,4 Nm by CompSport

                -> MOJA SKODA <-

                Komentarz

                • Jark7
                  Elegance
                  S_OCP Member
                  • 2008
                  • 777

                  #9
                  Zamieszczone przez Karql
                  Też tak robię, ale teraz chciałem to rozważyć z teoretycznego punktu widzenia, czy można to jeszcze robić lepiej
                  "Teoria jest wtedy gdy wiesz wszystko ale nic nie wychodzi.
                  Praktyka jest wtedy gdy wszystko wychodzi, ale nie wiesz dlaczego.
                  Ja łączę teorię z praktyką. Nic mi nie wychodzi i nie wiem dlaczego ?!"

                  Karql, życzę Ci dużo sukcesów, bo widzę, że dociekliwy z Ciebie facet
                  Człowiek planuje, Bóg decyduje ...
                  Jark7
                  było 119/296 jest 143/328 by Aligator

                  Komentarz

                  • krzysiek13
                    L&K
                    • 2010
                    • 1155

                    #10
                    Karql, odnośnie tych artykułów jest wszystko pięknie policzone i wytłumaczone, tylko że... największy wiatrak się robi jadąc tdi w okolicach 4000obr/min :twisted: Myślę, że bez żadnych wywodów, mierząc kilka razy przyspieszenie nawet zwykłym stoperem każdy do tego dojdzie.
                    Octavia

                    Komentarz

                    • Karql
                      L&K
                      • 2010
                      • 1124

                      #11
                      Zamieszczone przez Jark7
                      Karql, życzę Ci dużo sukcesów, bo widzę, że dociekliwy z Ciebie facet
                      Ja po prostu, czasem lubię sobie coś porozkminiać Szczególnie jak jestem w pracy :twisted: Ale dzięki
                      Było: 117,5KM / 238,9 Nm
                      Jest: 144 KM / 301,4 Nm by CompSport

                      -> MOJA SKODA <-

                      Komentarz

                      • piramida
                        RS
                        • 2009
                        • 12222
                        • Superb III (3V3)

                        #12
                        Zamieszczone przez krzysiek13
                        Karql, odnośnie tych artykułów jest wszystko pięknie policzone i wytłumaczone, tylko że... największy wiatrak się robi jadąc tdi w okolicach 4000obr/min :twisted: Myślę, że bez żadnych wywodów, mierząc kilka razy przyspieszenie nawet zwykłym stoperem każdy do tego dojdzie.
                        dłubniętym tak ale nie seryjnym :P seryjny przy 4000 juz puchnie a dłubnięty ciągnie do końca
                        superb combi 2.0TSI 4x4 DSG L&K 393PS/509Nm stage 2 by CS
                        http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...er=asc&start=0

                        poprzednio octa 2.0tdi 260PS/500Nm http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=38983&start=0

                        Komentarz

                        • Zorr
                          RS
                          • 2011
                          • 2110

                          #13
                          Re: Kiedy najefektywniej zmieniać biegi

                          Zamieszczone przez seba210
                          Auto najlepiej przyspiesza, kiedy silnik generuje największą moc.
                          Moc to ilość energii którą silnik jest w stanie wytworzyć w danej jednostce czasu. Do uzyskania przyspieszenia konieczna jest energia. Więc im więcej tej energii - tym szybciej auto przyspiesza.
                          Czyli biegi powinieneś zmieniać w okolicach miejsca gdzie masz najwyższą moc na wykresie (moc na kołach, bo od pewnego momentu na wykresie pomimo tego że moc silnika delikatnie rośnie to szybciej rośnie moc strat)
                          to kiedy należy zmieniać biegi nie zależy wyłącznie od silnika ale też od biegów.

                          Postawię nawet śmiałą hipotezę (zachęcam do obalenia):
                          "Przyśpieszenie aut(a) w większym stopniu zależy od skrzyni/biegu niż silnika" ;-)

                          Karql,
                          Dla Twojego auta optymalne zmiany "wyszły" mi:
                          I na II --> 4500obr (42km/h)
                          II na III --> 4390obr (76km/h)
                          III na IV --> 4330obr (114km/h)
                          IV na V --> 4190obr (154km/h)
                          Jeśli jedziesz szybciej niż ja, jesteś wariatem.
                          Jeśli jedziesz wolniej niż ja, jesteś debilem

                          Komentarz

                          • outlaw
                            Ambiente
                            • 2009
                            • 237
                            • Octavia I (1U2)
                            • AHF 1.9 TDI VP 110 KM

                            #14
                            fach many, co do tego , jak zmieniac biegi , ja z 3 na 5 wrzucam a z 2 ruszam ,chyba ze jedzie tesciowa to 1 do 4500rpm i 2 potem juz cisza) :twisted:
                            prawidłowa odległość ,mniejsza od większej

                            Komentarz

                            Pracuję...